Η προωθούμενη εδώ και χρόνια από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων, με εμβληματικά εργαλεία όπως το myDATA και την υποχρεωτική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, αποτελεί έναν από τους κεντρικούς πυλώνες του εκσυγχρονισμού των σχέσεων κράτους-επιχειρήσεων. Ωστόσο, ο δρόμος προς την ψηφιακή εποχή αποδεικνύεται δαπανηρός, ειδικά για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, προκαλώντας τις έντονες αντιδράσεις φορέων της αγοράς που ζητούν να μην επωμιστούν εξ ολοκλήρου το οικονομικό βάρος του μετασχηματισμού.
Το υψηλό κόστος του «Ψηφιακού Εκσυγχρονισμού»
Η συμμόρφωση με τις νέες ψηφιακές απαιτήσεις συνεπάγεται μια σειρά από κόστη για τις επιχειρήσεις, τα οποία συχνά αποδεικνύονται δυσβάσταχτα. Οι κυριότερες πηγές επιβάρυνσης είναι:
- Αναβάθμιση ή αντικατάσταση πληροφοριακών συστημάτων: Η πλατφόρμα myDATA απαιτεί από τις επιχειρήσεις να διαθέτουν λογισμικό ικανό να διαβιβάζει σε πραγματικό χρόνο τα έσοδα και τα έξοδά τους στην ΑΑΔΕ. Για πολλές μικρές επιχειρήσεις, αυτό μεταφράζεται στην ανάγκη αγοράς νέου εμπορικού-λογιστικού προγράμματος ή στην αναβάθμιση του υπάρχοντος. Το κόστος για την απόκτηση ενός τέτοιου λογισμικού ξεκινά από μερικές εκατοντάδες ευρώ και μπορεί να φτάσει αρκετές χιλιάδες, ανάλογα με την πολυπλοκότητα των λειτουργιών που προσφέρει. Επιπλέον, συχνά απαιτείται ετήσια συνδρομή για την τεχνική υποστήριξη και τις αναβαθμίσεις.
- Διασύνδεση Ταμειακών Μηχανών με POS: Η υποχρέωση για τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα τερματικά αποδοχής καρτών (POS) αποτελεί ένα ακόμα σημαντικό έξοδο. Το κόστος αυτό περιλαμβάνει:
- Την αναβάθμιση της ταμειακής μηχανής: Πολλές παλαιότερες ταμειακές μηχανές δεν υποστηρίζουν τη διασύνδεση και πρέπει είτε να αναβαθμιστούν, είτε να αντικατασταθούν πλήρως.
- Την παρέμβαση τεχνικού: Απαιτείται η επίσκεψη εξουσιοδοτημένου τεχνικού για την ολοκλήρωση της διασύνδεσης, με το κόστος της εργασίας να προστίθεται στη συνολική επιβάρυνση.
- Πιθανή αντικατάσταση του POS: Σε ορισμένες περιπτώσεις, και το ίδιο το POS μπορεί να χρειάζεται αντικατάσταση εάν δεν είναι συμβατό με τη νέα τεχνολογία.
- Κόστος παρακολούθησης και υποστήριξης: Πέρα από το αρχικό κόστος εγκατάστασης, οι επιχειρήσεις επιβαρύνονται και με τα συνεχή έξοδα για την παρακολούθηση της ορθής λειτουργίας των συστημάτων, την εκπαίδευση του προσωπικού και την αυξημένη ανάγκη για λογιστική υποστήριξη, καθώς η πολυπλοκότητα των διαδικασιών αυξάνεται.
Οι φωνές διαμαρτυρίας και τα αιτήματα των Φορέων
Απέναντι σε αυτή την κατάσταση, πλήθος φορέων που εκπροσωπούν τον επιχειρηματικό κόσμο έχουν εκφράσει την έντονη δυσαρέσκειά τους, ζητώντας από την πολιτεία να αναλάβει μέρος του κόστους.
Η ΓΣΕΒΕΕ έχει επανειλημμένα επισημάνει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μικρές επιχειρήσεις. Ήδη από το 2020, σε έκθεσή της για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, η ΓΣΕΒΕΕ τόνιζε την ανάγκη για στοχευμένες πολιτικές στήριξης, υπογραμμίζοντας το ψηφιακό χάσμα και την έλλειψη επενδύσεων από τις μικρότερες επιχειρήσεις λόγω οικονομικής στενότητας.
Από την πλευρά τους, οι λογιστές και φοροτεχνικοί, που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της εφαρμογής αυτών των μεταρρυθμίσεων, έχουν επανειλημμένα κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου. Επισημαίνουν ότι το κόστος μετακυλίεται σε μεγάλο βαθμό στους ίδιους και στους πελάτες τους, ενώ παράλληλα αυξάνεται δραματικά ο όγκος της εργασίας και η πολυπλοκότητα των καθηκόντων τους.
Το κεντρικό αίτημα που διατυπώνεται από το σύνολο σχεδόν των φορέων είναι η ουσιαστική στήριξη των επιχειρήσεων από την πολιτεία. Οι προτάσεις που έχουν κατά καιρούς τεθεί στο τραπέζι περιλαμβάνουν:
- Επιδότηση του κόστους αγοράς και αναβάθμισης του απαραίτητου εξοπλισμού και λογισμικού. Η κυβέρνηση έχει κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση με προγράμματα voucher, ωστόσο οι φορείς ζητούν την αύξηση των κονδυλίων και τη διεύρυνση των κριτηρίων ώστε να καλύπτονται όλες οι μικρές επιχειρήσεις.
- Παροχή κινήτρων για την ψηφιοποίηση, όπως φορολογικές ελαφρύνσεις για τις επιχειρήσεις που συμμορφώνονται.
- Περίοδο χάριτος και σταδιακή εφαρμογή των μέτρων, ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος προσαρμογής στις επιχειρήσεις.
- Απλοποίηση των διαδικασιών και παροχή δωρεάν, εύχρηστων εργαλείων από την ίδια την ΑΑΔΕ, όπως η εφαρμογή “timologio”, η οποία ωστόσο δεν καλύπτει τις ανάγκες όλων των επιχειρήσεων.
Άλλωστε τα «κέρδη» της Πολιτείας είναι τεράστια από την εφαρμογή των μέτρων (σημαντική αύξηση φορολογικών εσόδων), συνεπώς η επιστροφή μέρους αυτών μέσω της επιδότησης της Ψηφιακής προσαρμογής ακούγεται εύλογη.
Συμπερασματικά, ενώ ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί αδιαμφισβήτητα αναγκαίο βήμα για τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής οικονομίας και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, ο τρόπος με τον οποίο υλοποιείται δημιουργεί σημαντικές οικονομικές πιέσεις στις μικρές επιχειρήσεις. Η εξεύρεση μιας ισορροπίας μεταξύ της επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων και της βιωσιμότητας των μικρομεσαίων αποτελεί το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση και τους αρμόδιους φορείς.
Γιώργος Φλωράς
Εκδότης ΚΛΑΔΙΚΑ ΝΕΑ
gfloras@kladikanea.gr
