Editorial

Το στρεβλό μοντέλο της «βαριάς βιομηχανίας» της Ελλάδας

Μπαίνουμε για τα καλά στη νέα τουριστική περίοδο ελπίζοντας ότι η χώρα θα πραγματοποιήσει ένα νέο ρεκόρ στις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος το 2024 επισκέφτηκαν την Ελλάδα σχεδόν 40 εκ. αλλοδαποί τουρίστες, με την Αττική να συγκεντρώνει το μεγαλύτερο μέρος αυτών. Ο τουρισμός αποτελεί τη βαριά βιομηχανία μας, σύμφωνα με όλες τις κυβερνήσεις. Τα μεγάλα ερωτήματα είναι κατά πόσο είναι σωστό ο τουρισμός να είναι η βαριά μας βιομηχανία και κατά πόσο το μοντέλο ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού είναι αυτό που θα έπρεπε να είναι.

Και στα 2 ερωτήματα η απάντηση είναι όχι. Και δεν προκαλεί έκπληξη γιατί η Ελλάδα μας έχει συνηθίσει σε λανθασμένες νοοτροπίες και πολιτικές ακόμα και στα πιο σημαντικά ζητήματα.

Η χώρα μας είναι ευλογημένη λόγω της γεωγραφικής της θέσης και προσφέρει στον τουρίστα άφθονο ήλιο, φανταστικές παραλίες και εκπληκτικό φαγητό. Το γεγονός ότι άνθρωποι από όλο τον κόσμο ονειρεύονται λίγες μέρες διακοπές στην Ελλάδα θα έπρεπε να είναι η μεγάλη ευκαιρία όχι για να βασιστούμε επάνω στον τουρισμό αλλά για να χρησιμοποιήσουμε τον τουρισμό ως τη βάση για να αναπτυχθεί η χώρα σε άλλους τομείς.

Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν εύκολα την αποτυχία του ελληνικού μοντέλου. Ενώ έχουμε τετραπλάσιο αριθμό επισκεπτών σε σύγκριση με τον μόνιμο πληθυσμό μας, αν συγκριθούμε, πχ, με την Ισπανία η οποία υποδέχεται τον διπλάσιο αριθμό τουρισμού σε σχέση με το μόνιμο πληθυσμό της (94 εκ τουρίστες) , τα έσοδα της Ελλάδας από τον τουρισμό είναι μόλις 20 δις ευρώ ενώ της Ισπανίας είναι, σχεδόν, 130 δις ευρώ. Μια μόνο ένδειξη ότι οι τουρίστες έρχονται αλλά δεν αφήνουν χρήμα στην Ελλάδα. Οι λόγοι είναι πολλοί. Μπορούμε να ξεχωρίσουμε το γεγονός ότι παρότι είμαστε μια πολύ όμορφη χώρα προσελκύουμε τουρίστες χαμηλού εισοδήματος, η εύκολη λύση δηλαδή. Άλλη αιτία είναι ότι μεγάλο μέρος της δαπάνης των τουριστών για τη διαμονή τους τιμολογείται από τις μεγάλες πλατφόρμες και τους tour operators και φυσικά φορολογείται στο εξωτερικό. Είναι γνωστό ότι μεγάλο μέρος των ελληνικών τουριστικών μονάδων πουλάνε φθηνά στις μεγάλες πλατφόρμες και το κέρδος όλο το καρπώνονται εκείνες ή οι μεγάλοι τουριστικοί πράκτορες.

Άλλο τραγικό στοιχείο της αποτυχίας μας είναι το γεγονός ότι μεγάλο μέρος των προϊόντων που καταναλώνονται από τουρίστες στην Ελλάδα είναι εισαγόμενα και ειδικά τα προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα. Δεν χρειάζεται να συγκριθούμε με άλλες χώρες για να δούμε την τραγική μας αποτυχία. Είναι αδιανόητο μια χώρα με τόσο καλό κλίμα, έδαφος, νερό να μην μπορεί να ταΐσει με δικά της προϊόντα τους δεκάδες εκατομμύρια τουρίστες που επισκέπτονται ετησίως την Ελλάδα. Οι λόγοι άφθονοι, θα περιοριστώ να πω ότι η χώρα μας είναι η τελευταία χώρα στην Ευρώπη σε διαθέσιμο εισόδημα και όλα μπορούν να συμπεριληφθούν στις πολιτικές που οδήγησαν εκεί.

Με δεδομένη την εποχικότητα του τουρισμού στην Ελλάδα η απασχόληση σημαντικού μέρους του πληθυσμού στον τουριστικό τομέα προκαλεί σοβαρή ανισορροπία στο σύνολο της Οικονομίας. Καθώς εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι για έξι μήνες το χρόνο εργάζονται στον τουρισμό και απασχολούνται για άλλους έξι μήνες σε άλλες εργασίες. Αυτό εμποδίζει το σύνολο της υπόλοιπης Οικονομίας να αναπτυχθεί με κανονικό ρυθμό.

Συνεχώς ακούμε τις προσπάθειες των κυβερνήσεων να δημιουργήσουν νέα ρεκόρ προσέλευσης τουριστών όμως οι επενδύσεις στις υποδομές, κυρίως των νησιών, είναι από ελάχιστες ως ανύπαρκτες. Το αποτέλεσμα είναι η ζωή για τους ντόπιους κατοίκους να γίνεται εφιαλτική, ειδικά για όσους ζουν στα νησιά αλλά δεν στηρίζονται στον τουρισμό για την επιβίωσή τους.

Και φυσικά μέσα σε όλα αυτά προκύπτει και το τεράστιο πρόβλημα για τους ίδιους τους Έλληνες που δυσκολεύονται να κάνουν καλοκαιρινές διακοπές γιατί από τη μία πλευρά το διαθέσιμο εισόδημα τους έχει καταβαραθρωθεί λόγω των κυβερνητικών πολιτικών και από την άλλη πλευρά οι τιμές για τις καλοκαιρινές διακοπές έχουν εκτοξευθεί, ακριβώς γιατί υπάρχει υψηλή ζήτηση από τους ξένους τουρίστες.

Λύσεις υπάρχουν όμως ο σοφός λαός λέει ότι δεν μπορείς να κάνεις καινούργια οικοδομή με τα παλιά υλικά.

Γιώργος Φλωράς

Εκδότης ΚΛΑΔΙΚΑ ΝΕΑ

gfloras@kladikanea.gr

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΑΣ ΑΡΕΣΟΥΝ!!!

Εμπορικοί Σύλλογοι

Subscribe to news updates Unsubscribe from news updates Ο Δήμος Καλαμαριάς, ο Εμπορικός Σύλλογος «Ερμής» και η μη κερδοσκοπική εταιρία «Ίριδα – Κέντρο Γυναικών»...

Εμπορικοί Σύλλογοι

Subscribe to news updates Unsubscribe from news updates Ο Εμπορικός Σύλλογος Πάτρας απευθύνει επείγουσα έκκληση στα συναρμόδια Υπουργεία για την άμεση κήρυξη όλων των...

Επιμελητήρια

Subscribe to news updates Unsubscribe from news updates Το Επιμελητήριο Αχαΐας, με επιστολή του, ζητά από την κυβέρνηση την κήρυξη του νομού σε κατάσταση...

Επιμελητήρια

Subscribe to news updates Unsubscribe from news updates Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (Ε.Ε.Θ.) απέστειλε επιστολή στον Υπουργό Ανάπτυξης, κ. Τάκη Θεοδωρικάκο, ζητώντας την προστασία...

Copyright © 2025 ΚΛΑΔΙΚΑ ΝΕΑ, ΕΚΔΟΤΗΣ ΦΛΩΡΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

Exit mobile version