Hi, what are you looking for?

Editorial

Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας: προκλήσεις και προβληματισμοί σε Τουρισμό και Εστίαση

Η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στους κλάδους του τουρισμού και της εστίασης έχει προκαλέσει σημαντικές αναταράξεις σε δύο από τις πλέον ζωτικές οικονομικές δραστηριότητες της Ελλάδας. Ενώ ο αρχικός στόχος της κάρτας εργασίας είναι η διασφάλιση της διαφάνειας και των εργασιακών δικαιωμάτων, η πραγματικότητα στην εποχική αγορά εργασίας των συγκεκριμένων κλάδων αποδεικνύει την ανάγκη για προσαρμογές και περαιτέρω διάλογο.

Η «Σεζόν» και η νέα πραγματικότητα

Για δεκαετίες, το μοντέλο της «σεζόν» αποτελούσε τη ραχοκοκαλιά της εργασίας σε τουρισμό και εστίαση, ιδίως κατά τους έντονους καλοκαιρινούς μήνες. Εργαζόμενοι και εργοδότες είχαν αναπτύξει ένα άτυπο σύστημα όπου οι εργαζόμενοι απασχολούνταν πολλές ώρες, συχνά 6-7 ημέρες την εβδομάδα, εξασφαλίζοντας ένα σημαντικό εισόδημα. Οι υπερωρίες, σε μεγάλο βαθμό, δεν δηλώνονταν ξεχωριστά, όλα ήταν «πακέτο». Με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας, οι υπερωρίες πρέπει πλέον να καταγράφονται με ακρίβεια, αλλάζοντας ριζικά έναν καθιερωμένο τρόπο συνεργασίας.

Η αυξημένη καταγραφή υπερωριών είναι ήδη εμφανής. Τον Μάρτιο, οι δηλωθείσες υπερωρίες στον τουρισμό εκτοξεύτηκαν κατά 637% σε σχέση με πέρυσι, ενώ στην εστίαση σημείωσαν αύξηση 55,2%. Αν και αυτό δείχνει την αποτελεσματικότητα της κάρτας στην αποκάλυψη της αδήλωτης εργασίας, παράλληλα αναδεικνύει τις προκλήσεις για τις επιχειρήσεις.

Έλλειψη προσωπικού και λειτουργικά προβλήματα

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που επιφέρει η κάρτα εργασίας είναι η έλλειψη προσωπικού. Στη Θεσσαλονίκη, για παράδειγμα, ενώ ένα εστιατόριο πριν τον Μάρτιο χρειαζόταν 10 εργαζόμενους, τώρα χρειάζεται τουλάχιστον 13, σε μια αγορά όπου οι κενές θέσεις στην εστίαση υπολογίζονται σε 5.000-6.000. Η απαγόρευση της 11ωρης εργασίας, ακόμα και με συμφωνία εργοδότη-εργαζόμενου, οδηγεί πολλές επιχειρήσεις σε αδυναμία κάλυψης του ωραρίου τους ή διπλών βαρδιών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα κάποια εστιατόρια να κλείνουν μία ή δύο ημέρες την εβδομάδα ή να περιορίζουν το ωράριο λειτουργίας τους, επηρεάζοντας αρνητικά τον τζίρο τους.

Κόστος προσαρμογής και γραφειοκρατία

Η μετάβαση στο νέο ψηφιακό περιβάλλον συνεπάγεται σημαντικό κόστος προσαρμογής και γραφειοκρατική επιβάρυνση, ιδίως για τις μικρές και εποχιακές επιχειρήσεις. Η φύση της εργασίας στα ξενοδοχεία, με συνεχείς αλλαγές βαρδιών, υπερωρίες και ευέλικτες μορφές απασχόλησης, δυσχεραίνει την άμεση και σωστή ενημέρωση της κάρτας, δημιουργώντας κινδύνους αυθαίρετων παραβάσεων και προστίμων.

Η Χριστίνα Τετράδη, Αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), τονίζει ότι το πρόβλημα δεν είναι η ίδια η κάρτα, αλλά το απαρχαιωμένο νομικό πλαίσιο του 1970 που δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές πραγματικότητες της αγοράς. Ζητήματα όπως ο χρόνος προσέλευσης και αναχώρησης (μόλις 10 λεπτά, σε αντίθεση με 30 στη βιομηχανία), το σπαστό ωράριο που δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες επισιτιστικών τμημάτων (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό), και η υποχρεωτική ανάπαυση μεταξύ βαρδιών, δημιουργούν πρακτικές δυσκολίες.

Αθέμιτος ανταγωνισμός και αβεβαιότητα

Τέλος, προκύπτουν ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού και αβεβαιότητας. Δεν είναι λογικό ορισμένα ξενοδοχεία να υποχρεώνονται στην εφαρμογή του μέτρου, ενώ άλλα εξαιρούνται λόγω του κύριου ΚΑΔ τους, παρόλο που παρέχουν τις ίδιες υπηρεσίες φιλοξενίας. Αυτό δημιουργεί μεγαλύτερο λειτουργικό βάρος για τις επιχειρήσεις που εφαρμόζουν την κάρτα και εντείνει την αβεβαιότητα στον κλάδο.

Συνοψίζοντας, ενώ η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη διαφάνεια και την προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων, η επιτυχία της στον τουρισμό και την εστίαση απαιτεί την προσαρμογή του νομικού πλαισίου στις ιδιαιτερότητες των κλάδων, την ουσιαστική στήριξη των επιχειρήσεων και έναν ανοιχτό διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς.

Γιώργος Φλωράς

Εκδότης ΚΛΑΔΙΚΑ ΝΕΑ

gfloras@kladikanea.gr

Written By

Advertisement

Trending

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΑΣ ΑΡΕΣΟΥΝ!!!

Επιμελητήρια

Το Επιμελητήριο Θεσπρωτίας απέστειλε επιστολή προς την ΑΑΔΕ με “Αίτημα ΑΜΕΣΗΣ ομαλής επαναλειτουργίας & αναβάθμισης Τελωνείου Μαυροματίου”. Αναφέρει συγκεκριμένα: Αξιότιμε κε Διοικητά  Σας ενημερώνουμε...

Επιμελητήρια

Με αφορμή τη συμπλήρωση 90 χρόνων από την ίδρυσή του, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ) υλοποίησε τον 1ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Ζωγραφικής Δημοτικών Σχολείων...

Επιμελητήρια

Το Επιμελητήριο Πρέβεζας ενημερώνει ότι, με ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, απέστειλε επίσημη επιστολή προς το αρμόδιο Υπουργείο, ζητώντας την εξαίρεση των μικρών συνεργείων...

Επιμελητήρια

Ζούμε σε μια εποχή που οι δείκτες δείχνουν ανάκαμψη, αλλά τα πορτοφόλια δεν συμφωνούν. Η κατανάλωση υποχωρεί, όχι από επιλογή αλλά από αδυναμία. Ο...