Ο Επιμελητηριακός θεσμός, εξορισμού, είναι κάτι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη κάθε χώρας. Η «δεσπόζουσα» θέση του όμως στην Κοινωνία δεν καθιστά αυτόματα και το έργο των Επιμελητηρίων αυτό που ζητάει ο επιχειρηματικός κόσμος. Είχα την τύχη να βρεθώ στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών για σειρά πολλών ετών, και στις δυο εποχές του. Την εποχή της πολυετούς απαξίωσης και την εποχή της εκτόξευσης. Συμμετείχα ενεργά στην δεύτερη εποχή και σχημάτισα ξεκάθαρα την εικόνα για το τι πρέπει να συμβεί σε ένα Επιμελητήριο ώστε τα μέλη του 1) να πληρώνουν εθελοντικά την συνδρομή 2) να μην δυσανασχετούν κάθε φορά που ακούνε Επιμελητήριο, 3) να απολαύσουν πραγματικά οφέλη από το Επιμελητήριό τους. Τα «κλειδιά» της επιτυχίας είναι πολλά. Θα αναφέρω ορισμένα που τα θεωρώ σημαντικά.
- Η Ομάδα
Το Επιμελητήριο είναι ομαδικό «άθλημα». Με δεδομένο ότι τα μέλη της Διοίκησης δεν αμείβονται (εκτός από ένα ποσό για έξοδα παράστασης) και ταυτόχρονα εργάζονται στις επιχειρήσεις τους, χρειάζεται επαρκής ομάδα από την Διοίκηση που να εμπνευστεί και να προσφέρει. Όσο μικρότερη η διοικητική ομάδα (μέλη του ΔΣ)που ασχολούνται με το έργο του κάθε Επιμελητηρίου, τόσο μικρότερο το παραγόμενο έργο.
- Αρχείο μελών
Το αρχείο των μελών στα Επιμελητήρια έχει, συνήθως, ανακρίβειες στα στοιχεία επικοινωνίας και ειδικά στο email και στο κινητό τηλέφωνο. Σε πολλά μέλη δεν υπάρχει ηλεκτρονική διεύθυνση ή υπάρχει η ηλεκτρονική διεύθυνση του λογιστή της επιχείρησης. Αυτό καθιστά την έγκαιρη επικοινωνία με όλα τα μέλη αδύνατη. Βασικός στόχος κάθε Επιμελητηρίου πρέπει να είναι το ακριβές αρχείο επικοινωνίας με τα μέλη, αλλιώς ότι καλό γίνεται δεν μαθαίνεται από την πλειοψηφία τους.
- Επικοινωνία με μέλη (site, newsletter)
Η επικοινωνία με τα μέλη του Επιμελητηρίου είναι εξαιρετικά σημαντική ώστε να μπορεί το Επιμελητήριο να ενημερώνει για τις δράσεις του. Ο σύγχρονος τρόπος επικοινωνίας είναι μέσω ενός τακτικού ενημερωτικού δελτίου (NEWSLETTER) που θα περιλαμβάνει 4-6 ειδήσεις (νέα του Επιμελητηρίου, κλαδικά νέα, οικονομικά νέα, αλλαγές στην νομοθεσία κ.λπ.). Η ιστοσελίδα του Επιμελητηρίου θα πρέπει να είναι ενημερωμένη με ειδήσεις που αφορούν τα μέλη και με τα νέα του Επιμελητηρίου.
- Υποδοχή νέων μελών
Ένα Επιμελητήριο που λειτουργεί σε ευρωπαϊκά πρότυπα υποδέχεται τα μέλη του με τρόπους όπως οι ακόλουθοι:
- αποστολή σε κάθε νέο μέλος ενός ενημερωτικού πακέτου (σε μορφή pdf) που περιλαμβάνει πληροφορίες για τη λειτουργία του Επιμελητηρίου, για τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να επικοινωνήσει με το Επιμελητήριο και να εξυπηρετηθεί από τις υπηρεσίες, για τις ανταποδοτικές υπηρεσίες που προσφέρονται στα μέλη κ.λπ.
- Συνάντηση γνωριμίας της Διοίκησης με τα νέα μέλη του Επιμελητηρίου 2 ή 3 φορές το χρόνο, με πρόσκληση σε εκδήλωση στο επιμελητήριο ή/και με τηλεδιάσκεψη.
- Ενημερωτικό υλικό στην ιστοσελίδα του Επιμελητηρίου που να αφορά τα νέα μέλη.
- Προσέγγιση Κλάδων και παροχές σε Κλάδους
Ένα σημείο κλειδί για τη λειτουργία ενός σύγχρονου Επιμελητηρίου είναι η επαφή του με τα συλλογικά όργανα που εκπροσωπούν τους κλάδους που υπάρχουν μέσα στο Επιμελητήριο. Το Επιμελητήριο οφείλει να επικοινωνεί με όλα αυτά τα συλλογικά όργανα, να πραγματοποιεί συναντήσεις μαζί τους, να τα προσκαλεί σε κάθε εκδήλωση, να παρίσταται στις εκδηλώσεις των συλλογικών οργάνων, να πραγματοποιεί παροχές προς τα συλλογικά όργανα όπως για παράδειγμα οικονομικές ενισχύσεις, παροχές δωρεάν εξοπλισμού για την καλύτερη λειτουργία του συλλογικού οργάνου, δωρεάν διάθεση αιθουσών στο Επιμελητήριο κ.λπ.
Μια σημαντική παροχή που μπορεί να πραγματοποιήσει το Επιμελητήριο στους Κλάδους είναι να τους παρέχει συμβούλους (ad hoc) οι οποίοι θα βοηθάνε τη διοίκηση κάθε κλάδου στο να καταρτίσουν προτάσεις είτε προς το Επιμελητήριο, είτε προς την Πολιτεία, είτε προς κάθε άλλο φορέα. Η παροχή των κατάλληλων ανθρώπων που θα σταθούν δίπλα στους κλάδους όταν χρειάζονται κάτι πιο οργανωμένο θα είναι ιδιαίτερα επωφελές για τα μέλη του επιμελητηρίου.
- Προσέγγιση Εμπορικών Συλλόγων και παροχές σε Εμπορικούς Συλλόγους
Ανάλογα με την προσέγγιση των κλάδων είναι και η προσέγγιση των εμπορικών συλλόγων.
- Εκπαίδευση
Η σχέση του Επιμελητηρίου με τα μέλη του μπορεί να ενδυναμωθεί ιδιαίτερα μέσω προγραμμάτων εκπαίδευσης. Συνιστάται η δημιουργία της Ακαδημίας του Επιμελητηρίου η οποία θα αναλάβει όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα, είτε αυτά είναι σεμινάρια για τεχνικούς ασφαλείας, είτε είναι διαδικτυακά δωρεάν σεμινάρια κ.λπ. Η Ακαδημία του Επιμελητηρίου θα είναι η ομπρέλα που θα στεγάσει όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα (branding), όχι ξεχωριστό Νομικό πρόσωπο. Το Επιμελητήριο μπορεί να δημιουργήσει πλατφόρμα για μαθήματα εξ αποστάσεως όπου θα φιλοξενεί τα βίντεο όλων των σεμιναρίων που παρέχει στα μέλη του αλλά και μαθήματα που θα έχει από άλλους.
Το άρθρο θα συνεχιστεί στο επόμενο Editorial
Γιώργος Φλωράς
Εκδότης ΚΛΑΔΙΚΑ ΝΕΑ